FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt31/10/2014

Parkeringsavgift.

Hej lawline,

Olof heter jag, följande situation:

Jag fick en kontrollavgift av QPark (700KR), man skriver:

Fordonet har varit uppställt i strid mot gällande bestämmelser enligt texten på kontrollavgiften.

När jag kom till området igår, 30/10 kl 19:30, var all gästparkerningar upptagna (foton tagna), söket (förgäves) i hela området efter fria gatuparkeringar, fanns inga, bara hyrda, (körde omkring i minst en kvart).

Parkerade sedan bilen lite "off site", inga skyltar var synliga, området var inte upplyst, bilen utgjorde inget hinder för någon. När jag kom tillbaka hade jag fått ett ticket.

Säkert en petitess, men ändå, har då Q-Park inte en skyldighet att tillhandla håller en parkeringsplats? I så fall är det ju en total "bummer", så frågan är: hur bedömer ni chansen till att överklagar?

Tack på förhand.

// Olof

Lawline svarar

Hej!

Om jag förstår din situation rätt så har du fått en kontrollavgift för att du ställt ditt fordon i strid med gällande bestämmelser avseende var man får parkera. Din överklagan skulle i sådana fall, med reservation för min tolkning av din fråga, baseras på en positiv förpliktelse för Q-Park att tillhandahålla parkeringsplatser för att undvika att kunna ålägga kontrollavgift vid felparkering.

Det framgår att alla hyrda parkeringar var upptagna. Jag tolkar dina uppgifter och Q-Parks tjänst som att man betalar en avgift för att försäkra sig om att ha en parkeringsplats, resterande gästparkeringar och fria gatuparkeringar ingår inte i Q-Parks utbud eller är inte avgiftsbelagda.

Jag har svårt att se att du kan åberopa någon form av rättighet för din del att kunna parkera i sagda område och att det finns en skyldighet för Q-Park att uppfylla denna rättighet. Detta med reservation att det inte är på sådant vis att du betalat en avgift till Q-Park för en parkeringsplats och att det inom det anvisade området inte fanns några parkeringsplatser trots att avgiften togs med löftet om ledig plats. I sådana fall skulle det röra sig om ett avtalsbrott.

Utifrån de omständigheter du beskriver så anser jag för egen del att du visserligen inte har något att förlora på att överklaga (som jag förstår det kan man överklaga till Q-Park kostnadsfritt) men att utsikterna till framgång är små.

Vänligen,

Christopher EscalanteRådgivare