FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt05/12/2016

Pantsättning av bostad om den gjorts till enskild egendom

Jag är gift och vi har registrerat äktenskapsförord där bostadsrätt och fritidshus står på mig som enskild egendom. Om jag tar lån med fastigheterna som säkerhet måste då båda skriva under låneansökan?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Att ni har gjort egendomen enskild får i stort sett bara betydelse vid en eventuell skilsmässa. Fram tills dess är det äganderätten som har betydelse vad man får göra med sin egna och sin gemensamma egendom. Avgörande i din fråga blir alltså vem av dig och din make som äger bostadsrätten och fritidshuset.

Det är bara en ägare som kan pantsätta en fastighet. Alltså krävs båda ägares samtycke för att ni ska kunna pantsätta fritidshuset, om ni är två som äger det. Är det bara du som står som ägare på fritidshuset kan du själv ställa det som säkerhet för eventuella lån. Detta framgår bland annat av 6 kap 1 § JB.

Angående bostadsrätten får en make aldrig utan en makes samtycke pantsätta gemensam bostad enligt 7 kap 5 § ÄktB. Det krävs i detta fall ett skriftligt samtycke från båda makarna.

I ditt fall beror svaret alltså på vem som ÄGER fritidshuset. Bostadsrätten kan du aldrig pantsätta utan din makes samtycke så länge den utgör er gemensamma bostad. Att egendomen gjorts till enskild egendom innebär endast att den inte ska ingå i en eventuell bodelning och saknar således betydelse här.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Hedvig JohanssonRådgivare