Pantbrev vid fastighetsägarbyte

Pantbrev följer med fastighet när fastighet byter ägare

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I Sverige finner man bestämmelserna om panträtt i fast egendom i 6 kap. Jordabalken. Här stadgas enligt 6 kap. 1 § att en ägare av en fastighet som säkerhet för en fordran kan upplåta panträtt i fastighet. Pantsättningen går till så att fastighetsägaren erhåller inskrivning i fastigheten, vilket kallas inteckning. Beviset för denna inteckning kallas i sin tur för pantbrev. Vid ägarbyte av pantsatt egendom är pantsättaren betalningsskyldig även om äganderätten till den pantsatta egendomen övergått till annan. Det är således viktigt att köparen undersöker huruvida det finns något förhållande, till exempel pantbrev, som belastar fastigheten vid ett förvärv. Dessa förhållanden framgår av gravationsbeviset.

I praktiken går det oftast till så att fastighetsförvärvet genomförs på köparens bank. Banken kan då flytta eventuella pantbrev från säljarens bank till köparens bank. Samtidigt lånar köparen pengar till köpeskillingen som säljaren då kan lösa de gamla lånen med.

Lawline RådgivareRådgivare