Påföljdskrav vid felaktig vara

Hej

Beställde en diskmaskin från Elgiganten. När den levererades av assist i såg transportörerna en relativ stor buckla i frontluckan. De tog då bilder på denna och skickade en skadeanmälan till Elgiganten. De inst maskinen så långt att det går bra att diska i den, alltså inte helt, eftersom de menade att jag får en ers. maskin. Sen hände ingenting på 7dgr. På åttonde dagen ringer Elgiganten upp o jag tror att allt nu ska rättas till. Men hon som ringer menar att assist bilder är för dåliga för att kunna göra en bedömning om, märk väl, EV ERSÄTTNING!!! och har mage att mena att jag ska ta tydligare bilder o skicka till dom! Jag vägrar men hon propsar på o jag skickar 3-4 bilder på bucklan. 18 tim senare har jag fått en faktura på hela beloppet o har nu en halvt installerad maskin med en stor buckla mitt på frontluckan o en faktura på fullt pris.

Vad göra? Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag antar att du beställde diskmaskinen för ditt privata bruk och därmed var i ställning av en konsument. Då blir konsumentköplagen tillämplig på ditt problem.

Fel
Vi kan helt klart konstatera att diskmaskinen är felaktig (16 § konsumentköplagen). En diskmaskin ska inte ha en buckla som ny. Felet fanns redan vid avlämnandet och risken för varan hade då inte gått över på dig.

Reklamation
Reklamation, som krävs för att kunna göra gällande påföljder, kan anses vara gjord i och med de inskickade fotografierna.

Påföljder
Påföljderna du kan göra gällande är avhjälpande, omleverans, prisavdrag, ersättning för avhjälpande eller hävning. Dessutom kan du begära skadestånd för problemen som felet orsakat dig (22 § konsumentköplagen).

Det är viktigt att du inte betalar fakturan du har fått. Du har rätt att hålla inne betalningen (25 § konsumentköplagen) och om du betalar fakturan innebär det att du går med på Elgigantens krav, det blir därefter svårt att hävda någon påföljd till din fördel.

Du kan alltså i första hand kräva avhjälpande (lagning) eller omleverans (ny diskmaskin). Om detta inte görs inom skälig tid har du istället rätt till prisavdrag på ditt köp (28 §) eller att häva köpet (29 §).

Vad som bedöms vara "skälig tid" kan vara svårt att uppskatta men här kan det inte handla om mer än 1-2 veckor. Prisavdrag lär inte vara särskilt aktuellt för dig eftersom du naturligtvis inte vill ha en bucklad diskmaskin, trots att priset blir lägre. En hävning av köpet lär vara mer fördelaktigt än att kräva ett prisavdrag, men då måste du hitta en ny diskmaskin att köpa.

Det mest fördelaktiga för dig lär vara ett avhjälpande eller en omleverans. Du bör kontakta Elgiganten och kräva detta eftersom diskmaskinen du fått är felaktig. Förhoppningsvis kan de vara dig behjälpliga med det. Om det tar lång tid för dem att lösa dina problem kan du dessutom kräva skadestånd för de olägenheter som felet orsakat dig (30 § konsumentköplagen).

Jag önskar dig lycka till i dina påföljdskrav.

Med vänlig hälsning,

Jonas WesterRådgivare