FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder18/03/2018

Påföljdsbestämning för olaga hot

Tjena!!

Tro inte att jag glömt av dig "polarn"....väntar bara in rätt tillfälle!!! Har precis fått info från föräldragruppen om just dig!! Stackars M du är en skitstövel P.....å får jag tag i dig när ingen ser på.....så slår jag dig sönder å samman ditt jävla as!! Med vänlig hälsning, T.

En dom har fallit där han är skyldig men ska upp i domstol om några månader där det ska bestämma vad för straff han ska få.

Lite nyfiken vad ni tror?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Jag tolkar din fråga som att någon yttrat den första meningen i text eller tal mot dig. Jag tolkar det även som att denne dömts för olaga hot av normalgraden. Din fråga aktualiserar huvudsakligen BrB.

Påföljdsbestämningar är förhållandevis komplicerade. Många faktorer såsom straffskalan, försvårande och förmildrande omständigheter, billighetsskäl, gärningsmannens ålder och andra ospecificerade omständigheter kan påverka bedömningen. Jag kan med andra ord inte ge ett säkert svar utan att veta betydligt mer om gärningsmannen, gärningen och andra omständigheter. Jag gör dock en kort förenklad bedömning nedan som kan fungera som en ungefärlig uppskattning.

Straffskalan för olaga hot är enligt 4 kap. 5 § BrB böter till ett års fängelse. Enligt 29 kap. 1 § BrB ska diverse faktorer beaktas vid bestämningen av straffvärdet, alltså brottets allvarsgrad. Enligt min uppfattning är det mest aktuella för ditt fall att gärningen inneburit en kränkning av förhållandevis allvarlig grad eftersom hotet innefattat våld av allvarligare slag. Detta höjer straffvärdet något. Utifrån det jag vet uppfattar jag det inte som att någon av de förmildrande eller försvårande enligt 29 kap. 2 och 3 §§ BrB. Detsamma gäller de så kallade billighetsskälen i 29 kap. 5 § BrB. Straffvärdet kommer därmed sannolikt landa någonstans runt 1-3 månaders fängelse.

Detta betyder dock inte att gärningsmannen kommer få avtjäna ett fängelsestraff på anstalt. Eftersom straffvärdet ligger under ett års fängelse ska denne enligt huvudregeln istället dömas till villkorlig dom eller skyddstillsyn, i varje fall om ingen tidigare brottslighet finns att beakta. I första hand ska dock vård för missbruk eller psykiska problem dömas ut om det är relevant. Enligt min uppfattning ter det sig mest sannolikt att gärningsmannen kommer dömas till villkorlig dom utan någon särskild föreskrift eller särskild rättsverkan.

Avslutningsvis vill jag återigen betona att min bedömning var mycket ungefärlig eftersom väldigt många omständigheter kan inverka på vilken påföljd som väljs av rätten. Uppskattningen kan dock ge en fingervisning om vilken påföljd som är tänkbar i fallet.

Jag hoppas att mitt svar var till hjälp!

Med vänlig hälsning
Magnus GustafssonRådgivare