Påföljder vid vägran att ta tillbaka arbetstagare

Vad blir påföljden om arbetsgivaren vägrar ta tillbaka arbetstagaren?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga. Det saknas regler som gör det möjligt att tvinga en arbetsgivare att ta tillbaka en arbetstagare. För sådana fall kan dock ekonomiskt och allmänt skadestånd skadestånd komma att utdömas enligt lagen om anställningsskydd (LAS). Ekonomiskt skadestånd innebär ersättning för uppkomna skador som beror på att arbetsgivaren har brutit mot LAS. Detta kan alltså t.ex. utgöra ersättning för uteblivna inkomster. Det allmänna skadeståndet saknar anknytning till en faktiskt förlust för arbetstagaren och kan ses som en form av ”plåster på såren” för arbetstagaren. Allmänt skadestånd kan utgå t.ex. vid kränkning. Ekonomiskt och allmänt skadestånd utgår enligt 38§ LAS. LAS ger även möjlighet att vända sig till domstol och begära att en uppsägning eller ett avskedande ogiltigförklaras. Om en arbetsgivare vägrar att rätta sig efter en sådan dom kan normerat skadestånd utgå enligt 39§ LAS vilket innebär att skadeståndet beräknas enligt en tabell som står att finna i paragrafen.

Jag hoppas att detta var svar på din fråga!

Vänligen,

Tom SundinRådgivare