Påföljder vid snatteri

Hejsan! Förra veckan blev jag tagen i en affär pga stöld. De hittade saker i min väska (värde 800kr) och ringde de polisen. Polisen kommit, erkände och nu väntar på vad ska hända nu!???? Så orolig jag är det är första gång i livet (skäms som fan och dåligt samvete) och undrar vad blir straffet, vem kan få veta om det? Hur det kan påverka mitt liv???? Kommer nån papper frön polisen hemma? Jag är arbetslös i 5år, inga skulder. Har barn som är 18 mån. Så dåligt mamma jag är... Snälla, hur ska jag lösa den situation utan att min man få höra om det??? Tack på förhand! Jelena

Lawline svarar

Hej,

Bestämmelserna om stöld och snatteri hittar du i brottsbalken (BrB) 8 kap. 1 § respektive 8 kap. 2 §.

Enligt praxis från högsta domstolen (NJA 2009 s. 586) är värdegränsen mellan snatteri och stöld satt till 1000 kr. Av din fråga framgår det att värdet av den stulna egendomen bestämdes till 800 kr, vilket i sådana fall skulle högst sannolikt utgöra snatteri.

Påföljden för snatteri är bestämd till böter eller fängelse upp till sex månader enligt 8 kap. 2 § BrB. Enligt Brottsförebyggande rådets statistik är den vanligaste påföljden för butiksstölder och snatteri strafföreläggande och böter.

Om du döms för snatteri kommer detta att registreras i ditt belastningsregister enligt lagen (1998:620) om belastningsregister. Hur länge du är kvar i belastningsregistret beror på vilken påföljd (straff) du får. Gallringstiderna finner du i 16-18 §§ i lagen (1998:620) om belastningsregister. Gallringstiderna påverkas också vid vissa fall beroende på om du var 18 år eller äldre vid tidpunkten för brottet.

Vid fängelsestraff tas dina uppgifter bort först efter 10 år efter det att straffet har avtjänats.

Vid villkorlig dom tas dina uppgifter bort först efter 10 år efter avkunnad dom eller vid godkännande av strafföreläggande om du var 18 år eller äldre vid tidpunkten för brottet, annars är tiden 5 år.

Vid penning- och dagsböter tas dina uppgifter bort först efter 5 år efter avkunnad dom eller vid godkännande av strafföreläggande.

Privatpersoner har rätt att ta del av sitt eget belastningsregister, men inte belastningsregister som tillhör andra privatpersoner. Se 9 och 10 §§ i lagen (1998:620) om belastningsregister. Däremot bör det påpekas att själva domen eller strafföreläggandet utgör allmän handling och ger därmed, i enlighet med offentlighetsprincipen, vem som helst rätt att ta del av materialet i fråga.

Polisen kommer högst sannolikt att skicka papper hem till dig avseende kallelse till rättegång eller strafföreläggande.

Med vänlig hälsning,

Sina AminiRådgivare