Påföljder vid fel på vara

Hej har köpt en diskmaskin för en månad sedan, hos Elon i Nybro för en månad sedan, den läkte ut på hela golvet första dagen. Ringde efter en vecka kom en reparatör, med en silikonspruta och tyckte detta skulle räcka. När vi sedan skulle diska, och titta på tv så kom vi ut i köket, var hela köket fullt med skum. Fram med trasor och värmefläkt. Ringde igen han kom en vecka senare, plockade i sönder och provade maskinen, och det blev läckage och ,han gav upp. Frågade honom om det var den enda maskinen i Sverige! Tycker dom kunde byta ut den. Vad gäller sitter med en ny maskin med 5 års garanti och vi betalar för något som ej fungerar. MVH Leif Grimsberg.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Fel på en vara som en konsument köpt av en näringsidkare regleras i konsumentköplagen (KKL)

Det verkar inte råda något tvivel om att det är fel på diskmaskinen och eftersom säljaren även har försökt reparera den så har du genom att meddela säljaren uppfyllt din reklamationsskyldighet (KKL 23§).

Som köpare kan du i första hand ställa krav på antingen reparation eller omleverans (KKL 26§). Det är du som köpare som bestämmer vilket alternativ som passar bäst och säljaren måste visa att det alternativet som du väljer är oproportionerligt om säljaren istället vill företa det andra alternativet. Avhjälpande eller omleverans skall ske inom skälig tid efter det att du framställde ditt krav och utan kostnad eller väsentlig olägenhet för dig.

Om varken avhjälpande eller omleverans är aktuellt kan du istället kräva prisavdrag som motsvarar felet eller om felet är av väsentlig olägenhet för dig kan du även häva köpet (KKL 29§)

Skulle det vara så att du har haft utgifter på grund av felet har du även rätt till skadestånd (KKL 30§). Det är dock upp till dig att visa att du lidit skada på grund av säljarens felaktiga produkt.

Eftersom du dessutom har garanti på din tvättmaskin kan det hända att du har rätt till andra saker utöver vad lagen ger dig rätt till. Vad det kan vara beror på hur din garanti ser och du kan läsa mer om garanti på konsumentverkets hemsida

Hoppas att detta besvarade din fråga

Vänligen

Björn ErikssonRådgivare