FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder16/04/2014

Påföljd vid olovlig körning

Hej jag ska till rätten denna månad för olovlig körning jag körde en moped utan körkort, har tidigare blivit dömd för snatteri och innehav av farligt föremål detta var. Inåt 4 år sen vad kan påföljden bli för olovlig körning med moped? Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej! Aktuell bestämmelse är huvudsakligen 3 § lagen (1951:649) om straff för vissa trafikbrott, TBL. Påföljden är normalt böter. Det handlar normalt om dagsböter, och beloppet bestäms utifrån dina ekonomiska förhållanden samt hur allvarligt brottet är, se 25 kap. 1-2 §§ och 29 kap. 1 § brottsbalken (1962:700). Enligt 3 § TBL kan man dock dömas till upp till sex månaders fängelse, men då krävs att brottet ska anses som grovt. Exempel på omständigheter som kan föranleda att brottet anses som grovt är att personen tidigare innehaft körkort som blivit återkallat eller att brottet har skett vanemässigt. Är detta en engångsföreteelse och du inte visat särskild respektlöshet eller hänsynslöshet så är det osannolikt att det beslutas om fängelse.

Lars BålmanRådgivare