Påföljd vid grovt häleri

Jag är 30 år och misstänkt för grov häleri.

Värdet på godset uppskattades till ca 300 000:-SEK. Jag finns ej med i belastning register sen tidigare. Ärendet är under utredning och om dom skulle väcka åtal mot mig och mina vänner och vi/jag blir dömd. Vad kan jag förvänta mig för straff??

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Grovt häleri hittar du i Brottsbalken 9:6 4 st. Där kan du läsa att straffskalan ligger mellan 6 månader och 6 års fängelse.

Varje fall bedöms individuellt och rätten tar hänsyn till flera olika faktorer, därför är det helt omöjligt att svara på vad du kan tänkas få för påföljd. Faktorer som rätten tar hänsyn till är bland annat ålder, tidigare brottslighet, hur allvarligt brottet är och så vidare. I kapitel 29-31 i Brottsbalken hittar du vad lagen säger om hur brottspåföljden ska utdömas och vilka faktorer som spelar in. Där kan du också se vilka omständigheter som räknas som förmildrande respektive försvårande omständigheter.

Hör gärna av dig igen om du har ytterligare frågor!

Vänligen,

Edith GrundinRådgivare