Påföljd vid fel på vara

Jag har köpt en begagnad bil av en bilfirma. Vid köpet påpekades att koppling verkade ta lite högt, då svarade säljaren att man kan spänna kopplingsvajern. Vid närmare kontroll efter köpet upptäcktes att det är en hydraulisk koppling, och kan inte spännas. Bilen har gått max 20 mil sedan köpet den 27/7 2017. Har kontaktat säljaren som säger att den provkördes och att jag inte har någon ångerrätt. Dessutom är han inte intresserad av att åtgärda felet som måste ha varit där från början. Hur kan jag gå till väga här?

Lawline svarar

Hej,

för att besvara din fråga vänder vi oss till Konsumentköplagen (KpL), se här.

Varan ska som huvudregel vara i avtalsenligt skick, det vill säga motsvara vad köparen och säljaren kommit överens om muntligt eller skriftligt, annars är det ett fel på varan. Priset kan vara en indikator på vad köparen kan förvänta sig av varan. Köparen kan inte hävda fel som han kände till eller borde ha sett vid köpet. 16 § KpL

Du kände till felet med kopplingen men säljaren har samtidigt försäkrat dig om att felet går att åtgärda genom att spänna kopplingsvajern. 19 § KpL

Fel kan således anses föreligga och du kan kräva avhjälpande, omleverans eller prisavdrag. Du kan även häva köpet om felet är av väsentlig betydelse för dig. 22-29 §§ KpL

Om säljaren vägrar gå med på en lösning kan du kontakta en jurist från Lawline som kan hjälpa dig med detta.

MVH

Zinar BudakRådgivare