Påföljd vid busringning

Hej. Om man blir polisanmäld för bussringning och det förekommer inte något hot eller kränkning. Det bara är tyst i luren. Vad är påföljden om det behandlas av åklagare!! Om dem inte lägger ner ärendet förstås..

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Busringning i sig är inte ett brott som tas upp i brottsbalken. Däremot skulle det kunna räknas som till exempel ett ofredande enligt 4 kap. 7 § brottsbalken om busringningarna sker tillräckligt ofta under kort tid till samma person, om de sker sent på natten eller liknande. Straffvärdet för ofredande är böter eller fängelse i upp till ett år. Påföljden blir olika beroende på vem som är gärningsperson. En tidigare ostraffad person till exempel skulle troligen inte dömas till ett fängelsestraff utan något alternativ till det eller ett bötesstraff. Det är med andra ord svårt att säga vilken påföljd det skulle bli utifrån förutsättningarna i din fråga. Hoppas att du trots det fick lite vägledning av mitt svar!

Allt gott!

Sara WelinRådgivare