FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder06/10/2015

Påföljd vid bedrägeri

Hej.

Jag ska ha rättegång för bedrägeri under oktober månad. Har blivit anmäld av runt 20 personer och summan är drykt 22.000.

Jag har nu 2 frågor.

Vad tror ni mitt straff blir?

Samt om jag blir straffad till skyddstillsyn tex det har jag fått höra kan vara aktuellt, kan jag resa utomlands under 2 veckor då? Självklart meddela frivården detta och ha mailkontakt under dessa 2 veckor.

Är inte straffad tidigare.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Först kan konstateras att brottet du åtalas för, bedrägeri, är ett brott som enbart har fängelse i straffskalan, brottsbalken (BrB) 9 kap 1§. Skulle åtalet utvidgas till att gälla även den ringa formen av bedrägeri, bedrägligt beteende i 9 kap 2 §, ingår även böter i straffskalan. Detta innebär inte att om du döms för bedrägeri automatiskt hamnar i fängelse, påföljden kan som du skriver mycket väl bli villkorlig dom eller skyddstillsyn.

När domstolen ska döma ut en viss påföljd gör de alltid en helhetsbedömning och väger in alla de faktorer som har spelat in. Det finns exempel på försvårande och förmildrande omständigheter i BrB 29 kap, som kan peka mot att domstolen väljer en strängare eller mildare påföljd. Att du inte ar straffad sen tidigare är till din fördel, eftersom domstolen annars kunnat döma ut ett strängare straff, 30 kap 4 § 2 st. Vad som annars talar för en strängare påföljd är att så många har utsatts för brottet, å andra sidan rör det sig inte om några jättesummor. Allt detta kommer domstolen ta hänsyn till.

Vad gäller villkorlig dom och skyddstillsyn som alternativa påföljder kan det mycket väl vara så att domstolen tycker att de är lämpligare lösningar. Skäl for att välja något av dessa beror på om det finns en risk att du återfaller i samma brottslighet, d v s fortsätter att bedra. Om domstolen anser att det inte är så stor risk att du fortsätter begå brott kan en sådan typ av påföljd utdömas, 30 kap 7 och 9 §§.

Om du skulle dömas till skyddstillsyn så kommer en personlig övervakningsplan göras for dig. Hur den ser ut och om du skulle kunna åka på semester två veckor är dessvärre omöjligt for mig att svara på. Jag kan dock tanka mig att dina chanser för att göra en sådan sak ökar om du visar samarbetsvillighet och sköter dig exemplariskt om skyddstillsyn skulle bli påföljden.

Sammanfattningsvis är det alltså svårt att förutspå vad domstolen kommer välja för påföljd om du döms för brottet, och likaså att sia om hur en övervakningsplan skulle se ut. Jag kan egentligen bara råda dig att samarbeta för att få en så mild påföljd som möjligt.

Hoppas du fått lite vägledning i alla fall, lycka till med allt!

Henrik ÄrnlövRådgivare