Påföljd - stöld

Jag har efter en åkt dit för stöld/snatteri. Ett par byxor som jag inte vet varför jag behövde till ett värde av 2500kr. Jag är förtidspensionär sedan i somras och har gått igenom så otroligt mycket det sista 2 åren.. Ingen ursäkt men kanske ett litet rop på hjälp! Vad kommer hända, jag har aldrig gjort något sådan här innan & vill inte behöva berätta för min man & barn. Vad är rimligt & väntat straff??

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du ställer din fråga till Lawline!

Förutsättningarna för att kunna dömas för stöld finns i brottsbalken (1962:700) (BrB) se här. Stöld regleras specifikt i BrB 8 kap. 1 §, vilket blir den aktuella paragrafen då det du tillgripit är värt över 1000 kronor, vilket i de flesta fall är gränsen mellan snatteri och stöld. Enligt denna paragraf ska den som olovligen tar något som tillhör någon annan med uppsåt att tillägna sig det dömas för stöld, om tillgreppet innebar någon ekonomisk skada. Straffskalan för stöld ligger mellan 14 dagars fängelse till två års fängelse.

Det är inte möjligt att säga vad som är rimligt straff i din situation eftersom så många faktorer påverkar vilket straff som domstolen kommer fram till. När en domstol dömer ska denna bland annat enligt BrB 30 kap. 4 § ta hänsyn till omständigheter som talar för ett lindrigare straff än fängelse (t.ex. böter och/eller villkorlig dom). Vad som kan spela roll är till exempel om du tidigare blivit dömd för något brott, brottets art och brottets straffvärde. Det är dock som sagt omöjligt att i förväg säga vilken påföljd du kommer få i detta fall.

Om du behöver ytterligare råd rekommenderar jag dig att anlita en specialiserad jurist. Du kan t.ex. göra detta genom att klicka på knappen ”boka” här till höger.

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare