FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder20/09/2014

Påföljd för urkundsförfalskning

Hej, jag har gjort något fruktansvärt fel och det är jag medveten om.. Jag har aldrig begått brott tidigare men just denna gången fick jag panik... jag försökte igår att ta ett såkallat snabblån i mitt namn, min sambos namn och min sambos brors namn genom att förfalska 2 intyg med min chefs signatur samt 3 förfalskade lönespecar! Min sambo och hans bror arbetar inte på samma företag som mig så jag har gjort fejkade specar men även ljugit på intyget om att jag är anställd mer än vad jag är! Min chef ringde igår och berättade att företaget jag tänkte lånat hos hade mailat henne och att dem kommer att polisanmäla alla oss 3 för urkundsförfalskning.. Dock är det ju endast jag som gjort detta utan min sambo och hans brors vetskap, så min fråga är om jag ringer till företaget som gjort anmälan och tar på mig allt och berättar sanningen kan dom då ta bort sin anmälan på sambon och brodern då? Förstår att jag kommer bli dömd och jag är så djupt ångerfull så jag vet inte vart jag ska göra av mig själv! Min sambos låne ansökan gick dessutom igenom så hans 30000 är insatta på hans konto, men dem tänker jag självklart betala.tillbaka! Min fråga är också, hur allvarligt kan straffet bli? Jag är ensamstående mamma till en 3-åring och jag känner mig så självisk över att jag inte tänkte längre... Gråter hela tiden och sover inte, har bett både min chef och ska be företaget om ursäkt. Jag förstod inte hur allvarligt brott detta var, jag har bara hamnat i en djup ekonomisk sits och är totalt utbränd pga jobb... Jag tänkte löst massa små krediter med pengarna för att sedan kunna vara hemma och vila upp mig ett tag och spendera tid med min fina son... Jag är så djupt djupt ångerfull!!

Jag har aldrig varit straffad tidigare och jag kommer ta på mig allt så inte sambon och hans bror råkar illa ut.. Är så tacksam om jag kan få ärliga svar då jag har lite panik...

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Inom svensk rätt råder s.k. absolut åtalsplikt för de flesta brott. Det innebär att åklagaren är skyldig att väcka åtal om han eller hon bedömer att det finns tillräckliga bevis för att ett brott har begåtts och att det går att bevisa vem som har begått det. Detta innebär i sin tur att inte heller den som har blivit utsatt för brott bestämmer vad som ska hända med utredningen. Det finns alltså inget som heter att man kan ”ta tillbaka en anmälan”.

Om företaget har gjort en polisanmälan så kommer en förundersökning att inledas.Målet är att utreda vem som kan misstänkas för brottet och om det finns tillräckliga bevis för att väcka åtal. Om det under denna förundersökning framkommer att varken din sambo eller din sambos bror har varit inblandad – t.ex. på grund av att du tar på dig hela skulden och det är uteslutet att de har varit inblandade – så kommer inte åklagaren att väcka åtal mot dem.

Urkundsförfalskning regleras i brottsbalken 14 kap. 1 § som du hittar https://lagen.nu/1962:700#K14P1S1 Urkundsförfalskning kan ge fängelse i upp till två år. Om brottet anses som ringa är straffskalan böter eller fängelse i max 6 månader.

Eftersom låneföretaget har betalat ut pengar till din sambo så kan även åtal för bedrägeri komma att väckas. Detta brott är reglerat i brottsbalken 9 kap. 1 §, se https://lagen.nu/1962:700#K9P1S1. Bestämmelsen innehåller ett rekvisit på att vilseledandet ska ha inneburit vinning för gärningsmannen, men är tillämplig även om gärningsmannen har berett någon annan vinning (d.v.s. vinning för din sambo), se brottsbalken 23 kap. 7§. Straffskalan för detta brott är fängelse i max två år. Vid ringa brott är straffskalan böter eller fängelse i max 6 månader.

Jag kan tyvärr inte svara på vad en eventuell domstol kommer att utdöma för straff, då denna bedömning beror på omständigheterna i det enskilda fallet och vad åklagaren lyckas bevisa. Jag vågar dock gissa att det inte är sannolikt att något fängelsestraff kommer att utdelas, då straffvärdet inte verkar vara ovanligt högt, samt på grund av att du är tidigare ostraffad. Mer troligt är att påföljden kan bestämmas till villkorlig dom och dagsböter.

Jag hoppas att detta har besvarat din fråga, hör gärna av dig om du undrar något annat.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare