FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder25/11/2014

Påföljd för stöld, 19 år och förstagångsförbrytare

Hej! Idag åkte jag dit för stöld av varor till ett värde av ca 3200 kr, allt från samma butik. Jag blev gripen påväg ut ur affären och hade varorna i min ryggsäck. Jag erkände brottet direkt och varorna är återlämnade och går att sälja. Jag ångrar mig något enormt. Detta är första gången det händer, har inte blivit dömd för något tidigare och har heller inte gjort något brottsligt innan. Jag har precis börjat med antidepressiva och ångestdämpande preparat, om det gör någon skillnad? Min fråga är iallafall, vad kan straffet bli? Polisen sa att det troligen kommer handla om böter, vilket jag gladeligen tar emot istället för ett fängelsestraff. Jag är 19 år och student.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Med hänsyn till varornas värde rör det sig, som du skriver, om stöld. Av 8 kap. 1 § BrB framgår att påföljden för stöld är fängelse i upp till 2 år, det betyder dock inte att annan påföljd är utesluten.

Det finns flera omständigheter som kan beaktas vid påföljdsvalet, t.ex. att du är under 21 år vilket medför att fängelse endast för utdömas om det finns särskilda skäl (30 kap. 5 § 2 st. BrB). Min bedömning är att fängelse inte kommer bli aktuellt utan att det istället kommer handla om antingen villkorlig dom eller skyddstillsyn.

Då det är första gången du begår brott torde villkorlig dom vara det alternativ som är lämpligast, villkorlig dom ska förenas med dagsböter och prövotiden löper över 2 år.

Sammanfattningsvis torde du kunna vänta dig en villkorlig dom förenat med dagsböter vilket innebär att du slipper bli frihetsberövad.

Lawline RådgivareRådgivare