FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder22/07/2014

Påföljd för snatteri

Hej! Min vän åkte dit för snatteri i en matbutik härom veckan. Summan var på ca 400kr. En del andra varor hade han betalat för. Han blev tagen av en väktare och erkände brottet. Nu undrar jag vad som kommer hända med honom. Han fick böta för mild misshandel år 1999, spelar det nån roll nu? Kommer han att då fängelse pga den tidigare boten? Hur mycket kan summan av en ev ny bot bli? Tack!

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Den som begår en stöld som är att anse som ringa ska enligt brottsbalken 8:2, som du hittar här, dömas för snatteri. Om tillgreppet sker i en butik och värdet på det tillgripna understiger 1000 kr ska det enligt praxis bedömas som snatteri. Straffskalan för snatteri är 30 dagsböter till 6 månaders fängelse. Hur stor en dagsbot är beror på den dömdes inkomst och förmögenhet och kan variera mellan 50-1000 kr.

Vilket straff som kommer att utdömas beror på hur straffvärd den tilltalades gärning anses vara, se BrB 29:1-3, här. De omständigheter som kommer att påverka bedömningen är t.ex. värdet på det tillgripna och hur stor skada eller kränkning som orsakades av gärningen. Ett återfall kan påverka straffet enligt BrB 29:4. Det ställs dock krav på att det ska röra sig om liknande typ av brottslighet, att det inte gått för lång tid emellan brotten, i normalfallet kommer brott som begick mer än 4 år innan det nya brottet inte att påverka straffmätningen.

 Hur högt straffet i slutändan blir kan jag inte svara på, men fängelse aktualiseras endast i undantagsfall för snatteri då minimistraffet för stöld är det kortaste fängelsestraffet. Hade tillgreppet varit så straffvärt att fängelse skulle följa hade det klassats som stöld. Straffet kommer därför troligtvis vara böter. Hur höga böterna blir beror på hur många dagsböter som brottets straffvärde kräver och hur stora varje dagsbot är.

Alla som döms för ett brott som har fängelse i straffskalan, vilket snatteri har, ska dessutom betala 500 kr till brottsofferfonden, enligt 1 § lag om brottsofferfond.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare