Påföljd för skadegörelse

Hej!

 Nu under fredagen så har jag lyckats att under kraftig berusning sparka av backspeglar och tanklock på en bil. Är dömd tidigare för bilstöld vid 15/16-års ålder samt ringa narkotikabrott för 3 år sedan.

Är för tillfället 23.

Undrar lite vad jag kan förvänta mig av detta beteende?

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Att förstöra annans egendom enligt din beskrivning är att bedöma som skadegörelse (12 kap 1 § brottsbalken).

Då din tidigare brottslighet ligger förhållandevis långt bak i tiden och är av annan karaktär jämfört med skadegörelsen torde rätten inte tillmäta din historik någon betydelse.

Av 1 kap 2 § brottsbalken framgår att självförvållat rus inte leder till att en handling inte ska anses som brott.

Straffskalan för fängelse ligger mellan böter och ett års fängelse. Då du är över 21 år kommer du inte få någon "ungdomsrabatt" men straffet kommer mest troligt ändå bli dagsböter. Antalet dagsböter bedöms genom reglerna om straffmätning (29 kap brottsbalken) och dagsbotens storlek bedöms med anledning av dina ekonomiska förhållanden.

Enligt 25 kap. 2 § brottsbalken ska antalet dagsböter bestämmas till ett antal av minst trettio och högst etthundrafemtio. Ur samma paragraf kan utläsas att varje dagsbot fastställs till ett visst belopp från och med femtio till och med ettusen kronor.

Med ledning av praxis på området uppskattar jag att du kan komma att dömas till 100 st dagsböter men detta är endast en grov uppskattning.

Dina dagsböter betalas till staten. Det är därutöver möjligt att du krävs på skadestånd av bilens ägare, detta är i så fall ett belopp som ska kompensera ägaren för dennes skador.

Brottsbalken hittar du här

Mvh

David IngvarssonRådgivare