FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder15/10/2016

Påföljd för olaga intrång

Tre stycken kompisar (18+) blev nyligen gripna för olaga intrång då de hade brutit sig in i en lada. Ladan var låst med ett hänglås som de hade knipsat upp och därefter utforskat sig omkring bland rostiga verktyg. Efter ca 30 minuter kom polisen. Vad kan de vänta sig för straff?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Olaga intrång reglerar i Brottsbalken 4 kap. 6 § andra stycket (här). I bestämmelsen stadgas att påföljden för olaga intrång är böter. I tredje stycket i samma paragraf stadgas dock att om brottet är att ses som grovt, kan personen dömas till fängelse i upp till två år. För att avgöra om brottet är att bedöma som grovt tas hänsyn till bland annat hur länge intrånget pågått och ifall gärningsmannen visat grov hänsynslöshet. Utifrån det du skriver finns inte anledning att tro att det olaga intrånget kommer att bedömas som grovt.

Med bakgrund av detta lär påföljden för dina tre kompisar bli att betala dagsböter, om de skulle dömas för brottet dvs. Antalet dagsböter samt dagsböternas belopp bestäms utifrån flera faktorer, bland annat brottets straffvärde och gärningsmannens inkomst.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare