FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott08/04/2015

Påföljd för grov olovlig körning

Hej jag har en fråga jag har blivit stoppad av polisen och har varit på tingsrätten för olagligkörning grovt brott jag ville veta vad kommer hända med mig snälla kan ni svara på frågor tack

Lawline svarar

Hej!

Brottet olovlig körning finner du i lagen (1951:649) om straff för vissa trafikbrott, se 3 §. Där stadgas att påföljden för olovlig körning är böter men om brottet anses grovt kan domstolen döma till fängelse i högst sex månader. Olovlig körning döms den som uppsåtligen kört ett körkortspliktigt fordon utan att vara berättigad till det. Det som kan göra att brottet rubriceras som grovt kan vara att man tidigare innehaft körkort som blivit återkallat eller att brottet skett vanemässigt.

Eftersom du i din fråga inte nämner några närmare omständigheter av vad som skett är det svårt för mig och utreda vad det är som gör att din olovliga körning är att anse som grov. Men om någon av ovan nämna saker instämmer kan det vara just därför. Det är upp till domstolen att bedöma valet av påföljd som sker utifrån omständigheterna i ditt fall. Därav är det inte möjligt för mig att kunna ge dig ett konkret svar på vilket påföljd som du kommer drabbas av om du döms för grov olovlig körning.

Slutligen kan nämnas att om man döms för ett brott med fängelse i straffskalan ska man betala en avgift till brottsofferfonden på 800 kronor enligt lagen (1994:419) om brottsofferfond, se 1 §.

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare