Påföljd för bedrägeribrott

Hejsan!

Jag har blivit utsatt för bedrägeri att en har tagit 94 tusen av mig och att en har förfalskat min namnteckning och jag har anmält det och jag ska upp i rätten med det! vad kan man få för straff för det?

/anonym

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Straffet för bedrägeribrottet framgår av 9 kap 1 § brottsbalken. Brottet kan leda till fängelse i högst två år. Vid bestämmande av straffet beaktas straffvärdet enligt 29 kap 1 § brottsbalken. Detta innebär att en bedömning görs av hur allvarligt det aktuella brottet är i relation till andra brott. Vid bedömningen beaktas den skada, kränkning eller fara som gärningen inneburit, och vad den tilltalade hade för avsikter och motiv med bedrägeriet.

Vidare beaktas om det föreligger några försvårande eller förmildrande omständigheter enligt 29 kap 2-3 §§ brottsbalken. Även övriga omständigheter som belastar gärningsmannen negativt ska beaktas enligt 29 kap 5 §. Om gärningsmannen tidigare begått brott är även 29 kap 4 § brottsbalken av intresse då det föreskriver att hänsyn ska tas till om brott begåtts tidigare vilket kan påverka bedömningen.

Det är alltså många faktorer som vägs in vid avgörande av hur straffet kommer se ut. Som mest kan det röra sig om två år i fängelse, men det kan bli betydligt lägre beroende på straffvärdet där ovanstående faktorer beaktas.

Hoppas du är nöjd med ditt svar, om inte, eller om du har närmre funderingar är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Beatrice WalldovRådgivare