FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder29/09/2014

Påföljd för 200 g amfetamin

Hejsan

jag undrar vad straffet blir för innehav av 200g amfetamin hemma?

mvh

Lawline svarar

Hej!

Mitt svar kan inte bli ett precist svar för påföljden utan bara en prognos. Vad påföljden faktiskt blir beror på flera saker t.ex. om någon är tidigare ostraffad, är uppsåtskravet uppfyllt och bör brottet ses som grovt eller ringa.

Jag har ingen stor kunskap om hur 200 gram amfetamin ska bedömas d.v.s. ska det ses som ett ringa brott, ett brott av normal graden eller ett grovt brott. Omständigheter som talar mot att det bör ses som ett grovt brott är att det har varit tänkt för eget bruk som jag tolkar det utifrån din fråga. Brottets klassificering utifrån 200 gram är en bedömningsfråga. Men låt oss utgå ifrån att det är ett brott av normalgraden. Detta eftersom 500 gram anses motsvara ett grovt narkotikabrott. Gränsen vid ringa brott går vid 5 gram. Detta talar för att brottet kommer att bedömas som ett brott av normalgraden (se dokumentet jag hänvisat till som kan fungera som en riktlinje i frågan).

Tänkbara påföljder för narkotikabrott som aktualiserar framgår i 1 § https://lagen.nu/1968:64  är fängelse i högst tre år.  För att fängelse ska dömas ut ska det inte finnas några försvårande eller förmildrade omständigheter 29 kap 2-3 § BrB https://lagen.nu/1962:700#A3.

Av 30 kap. 4 § BrB framgår att det finns en presumtion mot fängelse d.v.s. om en annan påföljd kan väljas bör den gå före. Det som kan vara avgörande för om fängelse bör utdömas är om gärningen har ett högt straffvärde. I http://www.domstol.se/Domstolar/helsingborgstingsratt/Skanska_hovrattens_riktlinjer.pdf som är en riktlinje framgår det att 200 gram amfetamin kan ge lite mer än 1 år i fängelse (omständigheterna t.ex. om det var för eget bruk framgår inte så det kan kanske reducera längden). I tabellen i dokumentet framgår att 100 gram amfetamin ger 1 år fängelse. 250 gram ger 2 års fängelse.

Eftersom att brottet kan ge mer än 1 års fängelse kan presumtionen inte brytas d.v.s. andra påföljder än fängelse kan inte bli aktuellt eftersom brottet anses vara så pass allvarligt. I prop. 1989/90:7 s. 20 och prop. 1997/98:96 s. 96 har uttalats att villkorlig dom i förening med en föreskrift om samhällstjänst eller skyddstillsyn bör kunna ersätta kortvariga fängelsestraff. Vad som är kortare fängelsestraff är upp till domstolen att bedöma, men 1 år kan inte anses vara ett kort fängelsestraff utan det rör sig om någon månad.

Att innehav amfetamin är ett brott enligt 1 § 6 p. https://lagen.nu/1968:64. Hur det faktiskt kan påverka påföljden är en fråga för domstolen, men själva straffet är narkotikabrott enligt normalgraden. Såvida det inte finns något i fallet som skulle leda till förmildrande omständigheter men 200 gram verkar vara för mycket för att brottet ska ses som ringa.

Dokumentet http://www.aklagare.se/PageFiles/7912/Kommentar%20straffmätning%20narkotika.pdf

Jennifer RönnerhedRådgivare