Påbackad bil på parkeringsplats

Står parkerad på en parkering. När jag handlat klart ser jag att någon backat på höger bak på bilen. Intryckt kofångare. Ingen lapp edyl. Vad gör jag?

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Vad tråkigt att du blivit påbackad. Det första du ska göra är att polisanmäla det inträffade. När du gjort det anmäler du skadan till ditt försäkringsbolag. Du kan även genom att sätta upp en lapp vid den aktuella affären efterlysa ev vittnen till det inträffade för att öka möjligheten att få tag på föraren av den andra bilen, det är dock inget som är ett krav.

Att backa på en annan bil och sen åka därifrån utan att på något vis (genom att vänta eller genom att lämna en lapp med kontaktuppgifter) etablera kontakt med den andra bilens ägare så gör man sig skyldig till det som kallas för smitning (se lag om straff för vissa trafikbrott, 5 §). Den som backar på någon annans bil är som huvudregeln skyldig att enligt skadeståndsrättsliga principer ersätta skadan. När det handlar om bilar regleras det via den trafikförsäkring som man är skyldig att ha.

Så, får man rätt på vem som backat på din bil så får denne (via sitt försäkringsbolag) ersätta skadan på din bil. Du får då ersättning för hela skadan, och behöver inte bekosta någon självrisk. Tyvärr är det ofta mycket svårt eller närmast omöjligt att utan uppmärksamma vittnen få rätt på vem som orsakat skadan. I sådana fall ersätts skadan från din bils försäkring om du har vagnskadegaranti eller vagnskadeförsäkring. Du får dock själv betala en självrisk.

Om din bil inte har vagnskadegaranti eller vagnskadeförsäkring, dvs inte är vad som kallas för helförsäkrad, och bilen som körde på är okänd så kan du i vissa fall få ersättning för parkeringsskadan från Trafikförsäkringsföreningen (TFF), se här. Det krävs dock för ersättning i dessa fall att det det är ett annat motorfordon som orsakat skadan när du var parkerad. Om någon kört in en kundvagn i din bil ersätter inte TFF. Du måste även kunna bevisa att skadan skett när du var parkerad, av ett annat motorfordon och att din bil inte innan hade skadan - vilket i praktiken oftast innebär att det måste finnas ett vittne. Även om du får ersättning från TFF så utgår en självrisk som du får betala.

Jag hoppas du känner att du fått svar på din fråga och att det löser sig för dig.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare