FrågaKÖPRÄTTÖvrigt26/09/2014

Övningsuppgift

Jag har en övningsuppgift som jag svårt med att besvara :S

Felicia Asp har ett företag, Utlandsimporten AB, som importerar begagnade bilar från Tyskland. Företaget reparera och rustar upp bilarna här i Sverige och säljer dem sedan vidare till olika bildetaljister. En av dessa, Franssons Bil AB, är intresserade av en större leverans inför hösten. Franssons inköpsansvarige, Kalle Plåt, tar därför, den 10 maj, telefonkontakt med Utlandsimporten AB. Felicia Asp meddelar att Utlandsimporten kan ha 10 bilar leveransfärdiga i september, leveransdatum sätts till den 7 september, och att hon ska skicka över ett avtalsförslag till Franssons Bil AB så snart som möjligt. Avtalet anländer till Franssons Bil AB tre dagar senare. I avtalet har 2,5 miljoner kr angivits som totalsumma. Franssons Bil AB anser att detta är ett för högt pris och innan Kalle Plåt undertecknar avtalet och skickar tillbaka det, stryker han över den angivna totalsumman och skriver dit 2,2 miljoner kronor istället. Därefter undertecknar Kalle Plåt avtalet för företagets räkning och skickar tillbaka det till Utlandsimporten AB. På avtalets framsida sätter Kalle Plåt en liten lapp med följande meddelande ”återsänder avtalet med ändringar”.

Franssons Bil AB har relativt små lokaler och för att klara av lagerhållningen av de nyinköpta bilarna från Utlandsimporten AB, hyrs ett extra lagerutrymme i anslutning till redan befintliga lokaler.

a) I början av september har Kalle ännu inte hört något från Utlandsimporten AB, förutom ett kort e-postmeddelande i början av juli där Utlandsimporten AB informerar Franssons Bil AB att ”allt ser bra ut med leveranserna”. Kalle funderar då på vilket pris som egentligen har avtalats mellan parterna. Han vänder sig därför till dig för att få hjälp.

b) Det levereras inte några bilar den 7 september, inte heller kontaktar Utlandsimporten AB Franssons Bil AB och meddelar att det har blivit förseningar. Kalle, som är hetsig i humöret, blir rasande och skickar den 15 september ett meddelande till Utlandsimporten AB, där han meddelar att Franssons Bil AB häver köpet och kräver ersättning för hyreskostnaden. Utlandsimporten AB invänder att det inte är deras fel att leveransen har blivit försenad utan att dröjsmålet beror på leverantören i Tyskland. Har Franssons Bil AB rätt att häva köpet och få ersättning för hyreskostnaden?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

På Lawline har vi som policy att in att inte svara på övningsuppgifter eller hjälpa studenter med läxor. Därför kan jag tyvärr inte svara på din fråga.

Vänligen,

Mattias LiljebäckRådgivare