FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 15/11/2014

Övertid, färre arbetade timmar än i kontraktet samt semesterersättning

Jag är heltidsanställd med fast anställning men går på timlön. Enligt mitt avtal står 160 timmar/ månad nu undrar jag om jag har rätt till övertidsersättning om timmarna överstiger 160 timmarna som står i mitt avtal? Jobbar i blomsterbutik som är kollektivansluten.

Vissa månader har röda dagar då butiken är stängd har jag ändå rätt att få betalt för 160 timmar även om jag inte arbetar då butiken är stängd?

Undrar också om arbetsgivaren har rätt att betala ut semesterersättning månadsvis?

Mvh Elin

Lawline svarar

Hej Elin,

Tack för din fråga!

Om de extra timmar du arbetar är beordrad av din arbetsgivare stämmer det att du har rätt till övertidsersättning. Om du däremot arbetat längre än vad du är schemalagd utan att din arbetsgivare begärt det eller varit medveten om det har du inte rätt till övertidsersättning eftersom du då inte hade någon skyldighet att stanna kvar och arbeta. Det är arbetsgivaren som leder och fördelar arbetet och en arbetstagare kan därför inte på egenhand besluta att arbeta mer än vad som avtalats.

Då du har en fast tjänst är det fråga om en tillsvidareanställning. Timanställning är ingen anställningsform i sig utan det betyder att din lön baseras på hur många timmar du faktiskt arbetar. Med andra ord har du i huvudregel inte rätt till lön för fler timmar än du arbetat trots att ett ungefärligt antal timmar anges i kontraktet.

Semesterersättning betalas ut till arbetstagare då anställningen upphört innan den intjänade semesterlönen har betalats ut eller om arbetstagarens anställningsvillkor ändras så att semesterledighet med semesterlön ska förläggas redan under intjänandeåret. Sådan ersättning ska i huvudregel betalas ut senast en månad efter det att anställningen upphört eller anställningsvillkoren ändrats. Då du har en fast anställning gissar jag att du kanske egentligen syftade på semesterlön, sådan lön ska betalas ut i samband med semesterledigheten.

Lawline RådgivareRådgivare