Övertaganderätt av bostad vid skilsmässa

Hej. Jag skrev och frågade er en gång tidigare. En av frågorna var kan mitt ex make tvinga att sälja bostad på exekutiv auktion? Om jag har förstått svaret rätt, jag får bo kvar så länge vi inte har gjort bodelningen. Jag pratade med han igen efter det men han hänvisade till äktenskapsförord och bodelningen inte behövs göras. Jag vill göra bodelning och jag vill ta över bostad i form av “ tar över hela bolånet. Hur går till väga om jag vill ta över bostad? Jag fick lånelöfte. Under tiden jag bor kvar vill han att jag ska betala hyran. Jag sa honom att jag betalar låneräntor men inte hyran. Nu söker han hjälp från hyresnämnden att vi ska skriva på hyreskontakt. Kan jag vägra att skriva på kontakt? Vad blir för konsekvens om jag inte skriva på?

Tack.

Med vänlig hälsning

Somchit Berger

Lawline svarar

Hej och tack för du vänder dig till Lawline med dina frågor.

Tyvärr har vi ett stort antal frågor som kommer in till oss dagligen och jag lyckas inte hitta din tidigare frågeställning.

Jag förstår det som att ni äger fastigheten, eller bostadsrätten tillsammans - jag kommer besvara frågan hur du går tillväga för att ta över bostaden först, och sedan din fråga angående hyreskontraktet.

Övertagande av bostad

Din make hänvisade till äktenskapsförordet och hävdade att "ingen bodelning behöver göras". Regler kring bodelning vid äktenskapsskillnad hittas i äktenskapsbalken 9 kapitlet. När ett äktenskap upplöses ska makarnas egendom fördelas mellan dem genom bodelning. Bodelning behövs dock inte om makarna endast har enskild egendom och ingen av dem begär att få överta bostad eller bohag från den andra maken. Då du begär att få överta bostad från din make ska alltså en bodelning göras, trots vad som framkommer av äktenskapsförordet. För att ett övertagande av bostad ska vara möjligt krävs enligt 11:8 att:

Den make som bäst behöver makarnas gemensamma bostad eller bohag har rätt att få denna egendom i avräkning på sin lott eller, om värdet är ringa, utan avräkning. Denna rätt gäller dock inte om egendomen är den andra makens enskilda enligt 7 kap. 2 § första stycket 2-4 En förutsättning för att en make skall få överta en bostad eller bohag som tillhör den andra maken är vidare att ett sådant övertagande även med hänsyn till omständigheterna i övrigt kan anses skäligt.

Vid behövsprövningen "den make som bäst behöver makarnas gemensamma bostad" beaktas särskilt om det finns några barn, och vem som har vårdnaden om dem. Om det endast är din man som äger fastigheten krävs även att "ett sådant övertagande även med hänsyn till omständigheterna i övrigt kan anses skäligt". Här beaktas de ekonomiska hänsynen till den make som äger bostaden, och även affektionsvärdet för den make som äger den.

Enligt 10 § krävs det att om du inte kan avräkna bostadens värde mot giftorättsgods, måste du utge ersättningen för bostaden i pengar.

Om ni inte själva kan komma överens om hur ni ska bodela egendomen, dvs. din rätt att överta bostaden får du ansöka hos tingsrätten om förordnande av bodelningsförrättare. Mer information hittar du här: http://www.stockholmstingsratt.se/Om-tingsratten/Mal-och-arenden/Arenden/Bodelning/

Hyreskontrakt

Det jag antar att du menar med att "skriva under hyreskontrakt", är att du ska hyra bostaden under tiden som äktenskapsskillnaden går igenom. Om ni inte kan komma överens om vem som ska bo kvar i den gemensamma bostaden kan du vända sig till tingsrätten och begära kvarsittanderätt till bostaden till dess bodelning sker.

Det är viktigt att notera att rätten att bo kvar i bostaden endast gäller till dess att en bodelning görs. I bodelningen bestämt slutligt vem som ska få bostaden sig tilldelad.

Något tvång att skriva under hyreskontrakt föreligger alltså inte, utan detta sker genom tingsrättens försorg.

Behöver du ett juridiskt ombud som kan hjälpa dig att överta bostaden rekommenderar jag att du kontaktar vår samarbetspartner Familjens jurist, du bokar en tid med dem via denna länk: http://lawline.se/boka

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare