Övertagande av ny hyresrätt som sambor

Hej, jag och min sambo bor just nu i en bostadsrätt och ska separera. Han har just fått en hyresrätt. Jag har inte stått i bostadskö. Vi har två gemensamma barn. Enligt banken har jag inte möjlighet att få köpa ut honom vid en bodelning. Men han har den möjligheten.

Min undran är ifall det finns en möjlighet för mig att kunna ta hyresrätten har fått. Då mitt behov är akut då jag blir bostadslös eftersom vi måste sälja och pengar som blir kvar inte räcker till ett nytt boende. Vad säger lagen undrar jag. Vi har trots allt två gemensamma barn.

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Tyvärr medger inte sambolagen att du får ta över hans nya hyresrätt, vilket framgår av 22 § sambolagen (här), eftersom att hyresrätten inte varit er gemensamma bostad.

Ha en fortsatt trevlig dag,

Lawline RådgivareRådgivare