Övertagande av lånet kan räknas som ersättning för gåva

Hej! vad är mest fördelaktigt ur skattesynpunkt, att få 40 % av ett hus I gåva eller att köpa 40% av huset beräknat på aktuellt värderingsvärde? jag kommer att ta över 40% av befintligt lån, men det motsvarar inte anskaffningsvärdet för gåvogivaren, vilket var lägre. vid ev försäljning, kommer jag då att även få skatta för den del som övergår anskaffningsvärdet, upp till försäljningspriset om jag mottagit 40 % som gåva? dvs anskaffningsvärde för gåvogivaren var 500 000 kr, lånet jag tar över är 1150 000 kr, ponera att jag säljer min del för 2 000 000. räknas vinsten från 1150 000 eller från 500 000Kr? och hur räknas vinsten om jag köper 40% för 1 150 000 istället?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När det gäller gåvan är det så att den måste vare rent benefik, dvs att gåvogivaren inte måste få någonting för gåvan. Från Skatteverkets synpunkt är det mycket möjligt att, med tanke på att du tar över lånet, de ska se lånet som ersättning för den del som du får. I så fall finns det skatterättsligt ingen skillnad mellan att få 40% som en gåva medan du tar över lånet och att köpa 40% för samma belopp.

Vad som gör skillnad är jämförelsen mellan det beloppet och fastighetsdelens taxeringsvärde. Är detta värde lägre än ersättningen så räknas överlåtelsen som en gåva och ditt anskaffningsvärde vid en eventuell försäljning blir gåvogivares anskaffningsvärde för 40% av fastigheten. Är, å andra sidan, taxeringsvärde av 40% minst lika högt som 1 150 000 så räknas överlåtelsen som ett köp och ersättningsbeloppet, dvs 1 150 000, blir ditt anskaffningsvärde vid en eventuell försäljning.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga!

Ovan svar är vad som inryms inom vår gratisrådgivning, behöver du vidare rådgivning rekommenderar jag att du kontaktar någon av de specialiserade jurister Lawline samarbetar med. Du kan boka tid på ett kontor nära dig direkt via http://lawline.se/boka alt klicka på knappen till höger.

Med vänliga hälsningar,

Sotirios ApostolouRådgivare