FrågaFAMILJERÄTTBodelning25/01/2015

Övertagande av hyresrätt vid bodelning

Jag och min man har flyttat ihop i en ny lägenhet. Vi bor med min dotter som är elva år gammal. Nu vill jag ansöka om äktenskapsskillnad men jag är rädd på grund av bostaden. Jag vet inte var jag ska ta vägen med min dotter. Hon går i skolan i det här området var vi bor nu. Min fråga är vid skilsmässan vem har rätt att behålla lägenheten (hyresgäst)?

Tack för att du svarar på min fråga, det är väldigt viktigt för mig.

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga!

Av 7 kap. 3 § tredje punkten äktenskapsbalken framgår det att hyresrätten utgör er gemensamma bostad.

Vid bodelningen i samband med er äktenskapsskillnad kommer den make som bäst behöver den gemensamma bostaden att få denna i avräkning på sin lott eller, om värdet är ringa, utan avräkning (11 kap. 8 § äktenskapsbalken). En hyresrätt anses normalt inte ha något ekonomiskt värde.

En förutsättning för att du ska få överta hyresrätten är vidare att ett sådant övertagande även med hänsyn till omständigheterna i övrigt kan anses skäligt.

För att bedöma vem som har bäst rätt till hyresrätten måste man alltså dels göra en behovsprövning och dels en skälighetsbedömning. Detta är svårt för mig att göra utifrån endast de omständigheter som framgår av din fråga. Något som talar till din fördel är dock att du har en dotter att ge tak över huvudet på och att du därmed kan ha ett större behov av hyresrätten. Dessutom ligger hyresrätten i närheten av din dotters skola. Du får därmed anses ha goda chanser att få rätt till hyresrätten i bodelningen.

Med vänliga hälsning,

Henrik PerssonRådgivare