Övertagande av hyresrätt sambor

Jag och min sambo ska separera. Vi bor i en hyresrätt som vi flyttade in i tillsammans men bara han står på kontraktet. Han vill nu att jag tar mina saker och flyttar ut. Vi har ett gemensamt barn som jag har ensam vårdnad om och jag har sedan tidigare två barn som bor växelvis. Har han rätt att bara slänga ut mig? Han vägrar att byta den eller överlåta den med orden att jag ändå inte skulle bli bli godkänd av hyresvärden då jag varit långtidssjukskriven och nu har fått jobb med lönebidrag på 75% för hyran är så hög. Har jag några som helst rättigheter?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

Vid bodelning har den sambo som bäst behöver den gemensamma bostaden rätt att överta hyresrätten från den andra om det med hänsyn till omständigheterna kan anses som skäligt, se 22 § Sambolagen. Om samborna har gemensamma barn så krävs det inte att det föreligger synnerliga skäl, vilket annars är fallet. Utan att veta mer om den specifika situationen skulle jag kunna klassa omständigheterna för att du ska få ta över hyresrätten som skäliga, vilket innebär att du då har rätt att få hyresrätten vid bodelning.

Vidare ska den nya hyresvärden acceptera dig som ny hyresgäst, eftersom att du i ett sådant fall har fått hyresrätten genom bodelning, se 12:33 st 2 JB.

Sambolagen finner du r.

Jordabalken (JB) finner du här.

Planerar du att gå vidare så föreslår jag att du tar i kontakt med en praktiserande jurist. Ett förslag är Familjens jurist som är specialist på bland annat samboförhållanden.

Hoppas mitt svar var till någon hjälp.

Mvh,

Lawline RådgivareRådgivare