Övertagande av hyresrätt efter samboförhållande

Jag har gått isär med min pojkvän och vi hade precis flyttat till en hyresrätt tillsammans. Nu vill vi båda ha lägenheten.

En dyr lägenhet som jag inte kan stå själv på på kontraktet pga för lite inkomst (75procent) men han kan (han har heltid).

Jag har barn men det har inte han. Han bor helt själv. Jag är ensamstående. Men vill ha lägenheten och skaffa en inneboende att bo med. Jag har nära till dagis och det skulle vara bra att ha plats till mig och mitt barn. Vill inte att mitt barn ska behöva flytta runt en massa.

Vem har rätt till lägenheten?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Om ni bott ihop i mer än sex månader gäller sambolagen.

Enligt lagen ska den av er som har bäst behov av lägenheten få ta över hyresrätten (16 §). En typisk sådan situation är när den ena sambon har barn. Eftersom du har barn borde det därför vara du som har bäst behov av lägenheten.

Jag hoppas detta var svaret på din fråga!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare