Övertagande av den gemensamma bostaden i sambofall.

Vad finns det för möjligheter att behålla gården??

Jag och min sambo äger juridiskt 50% var av gården, Vi va ALDRIG gifta utan sambo, han flyttade ifrån mig och gården 2012.04.01 och jag har sedan dess betalat gården samt lånen. Jag får inte ta över banklånen fast det finns bevis att jag betalat allt sedan 2012.04.01, vad har jag för möjligheter?

Lawline svarar

Hej, och tack för du vänder dig till Lawline!

För att en bostad skall kunna övertas av en sambo måste den vara samboegendom. En gemensam bostad utgör samboegendom om den införskaffats för gemensamt bruk, 3 § sambolagen (SamboL). Du pratar om en gård, så jag antar att det rör sig om fast egendom. Således är den bostaden samboegendom enligt 5 § 1 p SamboL.

Utgångspunkten är att den som behöver bostaden bäst får ta över den, 16 § 2 st SamboL. Vid bedömning om vem som bäst behöver har man tidigare tagit hänsyn till b.la. vart eventuella barn kommer bo, om huset är en släktgård eller liknande.

En sådan bedömning kräver emellertid mer information än den du gav i frågan.

Hoppas du fick ett relativt svar på din fråga!

Vänligen,

Alfred PeterssonRådgivare