FrågaFAMILJERÄTTBodelning26/01/2015

Övertagande av bostad enligt sambolagen

Jag och min sambo ska separera, vi har varit sambo i 11år han köpte ett hus åt oss, för gemensamt boende, vi flyttade in samtidigt i huset 1/10-03 han står ensam på lånen, och enligt sambolagen har jag också rätt till huset. Båda vill bo kvar i huset. båda har skulder till kronofogden, Jag har jobb, Sambon är arbetslös, jag bedriver hunduppfödning, och inne har 7 hundar och 2 hästar, Vi undrar vem som har rätt att bo kvar, då vi ej är överrens om det.

Vänlig hälsning Birgitta

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Jag uppfattar det som att bostaden är er gemensamma bostad och ingår i er samboegendom trots att din sambo har köpt den. I så fall är det den sambo som bäst behöver bostaden som ska få denna i avräkning på sin lott, se 16 § sambolagen. För att du ska få lov att överta bostaden som din sambo har köpt så krävs det att ett sådant övertagande även kan anses som skäligt.

Den sambo som bäst behöver bostaden kan t.ex. vara att ena sambon får ensam vårdnaden om barnen, men även sambos hälsa, närhet till arbetsplatsen och möjlighet att få bostad på annat håll kan vara relevanta faktorer.

Vid skälighetsbedömningen kan hänsyn tas till om bostaden har ett affektionsvärde för den sambo som är ägare till bostaden, t.ex. att det är den sambons föräldrahem. Det har i praxis ansetts som oskäligt att ena sambon får överta allt, dvs. bostad och allt bohag som ingår i bodelningen.

Vid helhetsbedömningen ska alltså den ena sambons behov vägas mot omständigheter som talar emot ett övertagande. Om det är så att ni har en gård där du bedriver uppfödning kan detta vara något som talar för att du bäst behöver bostaden, men detta ska då vägas mot att den kan ha ett speciellt värde för din sambo som har köpt den.

Med vänliga hälsningar
Anna BerglundRådgivare