Överta bostadsrätt eller hyresrätt vid samboförhållande

Hej,

Om en person äger en bostadsrätt och bor i den ensam i flera år och sedan flyttar personens partner in i bostadsrätten, har "partnern" då rätt till bostadsrätten om de skulle separera?

Är lagen annorlunda om det gäller en hyresrätt?

Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag tolkar din fråga som att ni inte är gifta.

Svaret på din fråga hittar du i Sambolagen https://lagen.nu/2003:376.

Jag förutsätter att du köpt bostadsrätten innan du träffat din partner och att den därför inte är införskaffad för gemensam användning. Detta innebär isåfall att din bostadsrätt inte utgör samboegendom 3§, vilket i sin tur innebär att den inte ska ingå i en eventuell bodelning om ni skulle separera.

Det finns dock en möjlighet för din sambo att överta bostadsrätten om det anses att din sambo bäst behöver den och det inte anses oskäligt. Om ni inte har barn tillsammans krävs det synnerliga skäl för att ett sådant övertagande ska vara aktuellt 22§. Ett anspråk på att ta över bostaden ska framställas senast ett år efter att samboförhållandet upphört. Om din sambo lämnar bostaden har hen dock bara tre månader på sig att framställa kravet. Om din sambo får ta över bostaden har du rätt till ersättning för dess värde.

Ovanstående gäller både för bostadsrätt och hyresrätt.

Hoppas att detta besvarade din fråga

Vänligen

Björn ErikssonRådgivare