Överta bostadsrätt

Jag och mina föräldrar har en bostadsrätt. Föräldrarna äger 45% var och jag 10%.

Jag ska nu ta över hela allt, men jag har en tidigare betalningsanmärkning som var klantigt och va bara på 2000kr, som jag betalade direkt och är klar, men jag ligger ju kvar i ca. tre år tror jag på den synpunkten.

Är detta ett hinder för mig om jag ska ta över lägenheten/lånet hos banken?! Är väldigt osäker och orolig.

Jag har idag ett fast jobb med säker och bra lön och sköter alla räkningar.

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga!

Jag tolkar det som att Du även vill överta lånet när du övertar bostadsrätten. Vid övertagande av lån måste man vända sig till banken och komma överens om att Du ska ta över lånet. Eftersom bankerna gör egna bedömningar kan jag inte säga med säkerhet vad som kommer hända i Din situation. En mindre betalningsanmärkning kan man möjligtvis bortse ifrån om det finns godtagbara skäl, men det är inte alls säkert att banken resonerar så. Du måste helt enkelt ta kontakt med dem. Din annars ordningsamma situation talar till din fördel, så det är bra att ta upp.

Hoppas detta gav svar på Din fråga och att allt löser sig!

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare