FrågaSKATTERÄTTÖvrigt28/10/2017

Överlåtelse av värdepapper till förmånligt pris på grund av anställningsförhållandet ska lönebeskattas.

Hej,

Jag har fått möjligheten att öka mitt aktieinnehav i det företag jag är anställd hos. Styrelsen gjorde en värdering och priset blev nästan 3 gånger så högt per aktie som det vi pratade om några månader innan då bolaget fortfarande var värderat lägre. Jag har eget aktiebolag som äger mina nuvarande aktier i företaget. Är det möjligt för företaget att sälja aktierna till ett underpris dvs. det första priset vi diskuterade, ca 1/3 av dagsvärdet? Innebär detta beskattning av mig personligen (eller för mitt enskilda bolag) och för företaget som säljer aktierna så som arbetsgivaravgifter m.m?

Anledning till att jag får köpa mer är för att fördela andelen hos ägarna jämnare då jag äger förhållandevis lite mot resten. Det blev dock en väldigt dyr affär mot vad som var sagt från början. Styrelsen påstår att det skulle bli en skattesmäll om aktierna säljs till det lägre priset vi diskuterade först. Vad jag vet finns det olika fall beroende på vad syftet med aktieköpet är dvs. om det rör sig om kompensation för arbete eller att man har låg lön och köpa billigare aktier skulle vara en slags ersättning. Då blir det beskattning men det går väl sälja/köpa under andra premisser?

Är det både företaget och individen som får skatta? Och på vilket belopp? Går det ens undvika skatten i detta fall? Är det något negativt för företaget att betala denna beskattning förutom pengarna som går åt? Att det ser dåligt ut i redovisningen m.m.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det utgör en klassisk fråga i förmånsbeskattningen att ett köp av värdepapper på förmånliga villkor på grund av anställningen ska lönebeskattas. Detta innebär, bland annat, beskattning för den anställde och skyldighet att betala arbetsgivaravgifter för det säljande företaget. Två sätt att undvika beskattningen är att antingen överlåta aktierna till marknadsvärdet eller att bevisa att anställningsförhållandet inte har påverkat beslutet att sälja under marknadsvärdet. I detta fall ska både denna och efterföljande överlåtelser kapitalbeskattas. Ett undantag som möjligtvis kan vara vägledande i det här fallet är att förmånsbeskattningen inte ska ske om den anställde erbjuds att köpa aktierna på samma villkor som utomstående personer.

Om företaget tänker betala arbetstagarens skatt på överlåtelsen skulle det vara önskvärt att vända sig till Skatteverket för att få ett säkert svar om hur de tänker bedöma frågan, för att det inte är omöjligt att Skatteverket skulle tycka att denna skattebetalningen utgör en "dold" del av löneersättningen, vilken ska ha sina egna skattekonsekvenser (lönebeskattning, arbetsgivaravgifter osv).

Jag hoppas att du fått svar på din fråga!

Ovan svar är vad som inryms inom vår gratisrådgivning, behöver du vidare rådgivning rekommenderar jag att du kontaktar någon av de specialiserade jurister Lawline samarbetar med. Du kan boka tid på ett kontor nära dig direkt via http://lawline.se/boka alt klicka på knappen till höger.

Med vänliga hälsningar,

Sotirios ApostolouRådgivare