Överlåtelse av mindre andel av en bostadsrätt till sambo

Jag skall köpa en bostadsrätt och ägandet kommer vara 100%. Om jag efter en-två månader vill skriva över 15% till min sambo. Hur går vi tillväga? Frågar man styrelsen först eller vad gör man?

/ Med vänlig hälsning,

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Som jag förstår din fråga, undrar du hur du kan skriva över 15% av din bostadsrätt till din sambo.

Mitt svar är strukturerat så att jag först sammanfattar mina slutsatser. Därefter följer min utredning av ditt problem.

Sammanfattning

Du måste skriva ett överlåtelseavtal för att skriva över 15% av lägenheten till din sambo. Din sambo ska också ansöka om och beviljas medlemskap av föreningen.

Hur överlåter du 15% av bostadsrätten till din sambo?

För att ge din sambo 15% måste ni skriva ett överlåtelseavtal, precis som när du själv köpte bostadsrätten.

Ett sådant överlåtelseavtal måste i alla fall uppfylla följande krav (6 kap. 4 § första stycket bostadsrättslagen (BrL)):

1. Det ska vara skriftligt.

2. Det ska skrivas under av dig och din sambo.

3. Det ska innehålla uppgift om lägenheten som avtalet avser.

Därutöver måste det så klart också framgå att det rör sig om en gåva. Är det inte en gåva måste priset stå med.

Måste du fråga styrelsen?

Din överlåtelse av en andel till din sambo är ogiltig om föreningen vägrar din sambo medlemskap (6 kap. 5 § första stycket BrL).

Föreningen får dock bara vägra medlemskap om det finns något särskilt villkor som din sambo inte uppfyller och som man skäligen kan kräva att din sambo uppfyller (2 kap. 5 och 6 §§ BrL).

Medlemskap är nödvändigt för att din sambo ska kunna utöva bostadsrätten, genom att t.ex. utnyttja lägenheten (6 kap. 1 § första stycket BrL).

Din sambo bör alltså även ansöka om medlemskap. Jag kan tyvärr inte säga något mer om ditt fall, eftersom jag inte vet hur din förenings stadgar ser ut.

Jag hoppas att det var svar på din fråga!

____________________________________

Behöver du vidare hjälp med överlåtelse av bostadsrätt är du välkommen att kontakta oss på tfn 08-533 300 04 (måndag till fredag 10:00–16:00) eller maila oss på info@lawline.se.

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare