Överlåtelse av konstverk innefattar inte överlåtelse av upphovsrätt

En konstnär producerar konstprints som han/hon säljer i begränsad upplaga och signerade. Kan denna konstnär använda hela eller delar av motivet i andra (egna) produktioner, t ex som vykort eller illustrationer i en bok?

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga!

Enligt upphovsrättslagen har konstnären upphovsrätt till sina motiv (förutsatt att dessa är någorlunda originella). Att konstnären säljer verk som innehåller dessa motiv innebär inte att upphovsrätten också överlåts på köparen. Konstnären har fortfarande kvar upphovsrätten till sina motiv och det finns inget hinder för honom eller henne att använda sig av dem i nya produktioner.

Med vänliga hälsningar,

Henrik PerssonRådgivare