Överlåtelse av hyresrätt

Min dotter har varit i en relation med sin kille i 3år. I januari flyttade hon in hos sin kille och ingick ett samboförhållande blev inskriven på hans adress och hennes tidigare bostaden sades upp. Tyvärr i maj väljer hennes kille avsluta deras relation. Han jobbar utomlands i ca 6 veckor och är hemma i 6 veckor. Göteborg har lång väntetid för att få tag i en bostad och min dotter har inte råd att köpa en bostadsrätt. Killen är villig att skriva över kontraktet eftersom han har föräldrar han kan bo hos under tiden han befinner sig i Sverige och även bra ekonomi för att köpa nytt, kan han skriva över det till min dotter som bodelning? Enligt poisedens hemsida så måste dem har bott ihop i 3år men jag har läst någonstans att vid en bodelning kan han skriva över det till min dotter och att hyresvärden kan inte ha invändningar.

Är tacksam för ett svar eftersom killen åker bort för att jobba om 10 dagar och är borta i 6 veckor.

Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Med tanke på hur frågan är ställd antar jag att din dotters f.d. pojkvän har en hyresrätt som de har bott tillsammans i. Om hyresvärden ger tillstånd till det kan hyresrätten överlåtas till din dotter utan problem. Om hyresvärden inte lämnar ett sådant tillstånd kan man begära att hyresnämnden istället lämnar tillstånd till överlåtelsen, men det krävs att din dotter och pojkvännen har varit varaktigt sammanboende (jordabalken, JB 12 kap. 34 §). Tumregeln om vad som är ”varaktigt” är tre år, men kortare tid kan också uppfylla kravet. Det finns exempel i praxis där 1,5 år ansågs varaktigt. Eftersom din dotter och hennes pojkvän endast har bott ihop sedan januari har jag dock svårt att se att hyresrätten skulle kunna överlåtas till henne utan hyresvärdens samtycke. JB 12 kap. 34 § är alltså inte tillämplig i det här fallet. Pojkvännen kan inte heller skriva över lägenheten genom bodelning, eftersom en hyresrätt inte kan utgöra samboegendom (3 och 5 § sambolagen).

Jag hoppas att svaret är till hjälp.

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare