FrågaAVTALSRÄTTFormkrav27/11/2013

Överlåtelse av hus på ofri grund som saknar taxeringsvärde

Hej! Jag har köpt ett fritidshus som står på arrendetomt. Har skrivit ett nytt arrendeavtal med markägaren på 25 år. Det jag undrar är om köpet måste anmälas till någon myndighet? Huset saknar taxeringsvärde.

Lawline svarar

Hej,
och tack för att du vänder dig till Lawline.

Överlåtelse av hus på s.k. ofri grund ses enligt svensk lag som överlåtelse av lösöre, vilket får konsekvensen att det inte finns några formkrav för avtalet då Jordabalken inte blir tillämplig. Vanliga avtalsregler, enligt lag (1915:218) om avtal och andra rättshandlingar på förmögenhetsrättens område, blir då tillämpliga. Exempelvis är även muntliga avtal bindande, se § 1 nämnda lag.

Generellt vid överlåtelser av hus på ofri grund gäller att överlåtelsen ska registreras hos Skatteverket. Detta för att de ska kunna uppdatera sitt fastighetstaxeringsregister med den nya ägaren och avregistrera den tidigare ägaren. Hur det blir när huset saknar taxeringsvärde kan jag tyvärr inte svara på. Jag rekommenderar att du tar direkt kontakt med myndigheten.

Lawline RådgivareRådgivare