FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt06/09/2014

Överlåtelse av fastighet

Hej,

Jag äger idag 100% av fastigheten min sambo och jag bott i de senaste 10 åren. Taxeringsvärde 2 139 000 SEK. Jag står för 100% av bolånet på 1.8 miljoner. Vi skall inom 1 månad gifta oss och tänkte innan detta lösa diverse smålån och CSN lån, samt fixa saker med huset. Tanken är att utöka bolånet med 400 000 SEK vilket gör att två låntagare behövs och vi skall därför ansöka om ett nytt lån på totalt 2.2 miljoner på samma bank, där vi båda skall står för 50% av lånet (= 1.1 miljoner vardera) I samband med detta krävs ett gåvobrev av banken där min framtida fru skall stå som 50% ägare av huset, som även skall skickas in till Lantmäteriet. Detta är givetvis inte något problem men vi tycker att det är onödigt att åka på stämpelskatt i samband med detta.

Det verkar omöjligt att får reda på hur ett gåvobrev för att täcka detta skrivs för att slippa stämpelskatt. Det jag hört från diverse myndigheter och banker är att " själva formulerandet är väldigt viktigt för skattemässiga skäl" men tyvärr inget klart svar.

Som jag har förstått det så skall man för att slippa stämpelskatt i detta läget inte överhuvudtaget skriva någonting om ekonomi i gåvobrevet. Stämmer detta? Hur skall gåvobrevet vara utformat för att slippa onödig stämpelskatt?

Tack på förhand

Med vänliga hälsningar Anders

Lawline svarar

Hej,

Tack för att Du vänder dig till oss på Lawline!

Det första man måste utreda är vilka typer av förvärv avseende fast egendom som är skattepliktiga. Tillämpligt lagrum är lag om stämpelskatt vid inskrivningsmyndigheter. Ser vi till de bestämmelser som där finns, kan vi konstatera att stämpelskatt skall utgå för köp och byte av fast egendom. Gåvor är således fria från stämpelskatt.

Vad är då att betrakta som en gåva?

Vissa förutsättningar måste anses uppfyllda för att man skall betrakta en överlåtelse som en gåva. Dels skall förmögenhetsöverföringen skett frivilligt från din sida och att syftet skall ha varit att gynna din blivande fru. Man talar om att det måste finnas en benefik avsikt hos givare, d.v.s. Du måste haft en gåvoavsikt med överlåtelsen. Vidare finns en regel om att förvärv alltid skall anses som ett köp om ersättningen motsvarar 85% eller mer av taxeringsvärdet. Så är inte fallet nu, utan ersättningen(övertagandet av 50% av lånet) understiger med marginal de 85% av taxeringsvärdet som krävs.

Den bedömning jag gör är att det föreligger en gåvoavsikt samt att den utgivna ersättningen understiger 85% av taxeringsvärdet. Stämpelskatt skall således inte utges!

Hur skall man formulera ett gåvobrev?

Det finns inga formkrav på hur ett gåvobrev skall se ut, utan ett sådant kan skilja sig beroende på vem som upprättar det. Det är dock väldigt viktigt att man på gåvobrevet anger vem som är givare och mottagaren, gåvoobjektet och fastighetsbeteckningen. Formuleringen behöver inte vara komplicerad utan det viktiga är att gåvobrevet är noggrant upprättat. Sedan är det viktigt att Du uttryckligen anger att Du har gåvoavsikt med överlåtelsen. Jag ser inte varför Du inte skulle kunna nämna något om ekonomin då det enbart gynnar dig. Således kan Du skriva att gåvan motsvarar 50% av lånet som är på 2,2 miljoner kronor. Vidare kan Du skriva att lånövertagandet inte motsvarar 85% av taxeringsvärdet på fastigheten.

Jag har på bästa möjliga sätt försökt besvara dina frågor. Om något skulle vara oklart är ni självklart välkomna att återkomma till mig så ger vi dig ett prisförslag för vidare arbete eller förmedling av en juristkontakt.

Sabic92@me.com

Med vänlig hälsning,

Anes SabicRådgivare