FrågaFASTIGHETSRÄTTKöpavtal18/09/2013

Överlåtelse av fast egendom och avtalets fullbordan

Hej, jag har en fråga gällande försäljning av hus och kontrakt. Vi skrev på som säljare till vårt hus på köpekontraktet, vi ångrar oss innerligt att vi sålde vårt hus. Vi sa till efter 12 dagar efter påskrift. Vi har och försökt förklara...Köparna vill inte häva köpet. De har dina bostäder kvar. Finns det något vi kan göra? Kan man ta sånna här fall som säljare till tingsrätten eller har de all laglig rätt på sin sida, har vi någon chans att häva kontraktet eller vinna i rätten? vad ska man stämma köparna för? Detta känns fruktansvärt:( Maila gärna tillbaka. Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Vid överlåtelse av fast egendom gäller vissa formkrav om undertecknande av köpekontrankt (jordabalken 4 kap 1 §). När formkravet är uppfyllt, som i ert fall, fullbordas köpet och äganderätten går över till köparen. Tyvärr saknar det rättslig betydelse huruvida de har kvar sin tidigare bostad eller inte och om köpekontraktet är underskrivet, betalningen erlagts och de fått tillträde till fastigheten verkar det inte som om det finns någonting att anmärka på juridiskt sett.

Jordabalken https://lagen.nu/1970:994

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare