FrågaFASTIGHETSRÄTTFastighet29/04/2014

Överlåtelse av fast egendom

Jag separerade från min sambo 2010. Ingen bodelning gjordes. Vi har ett hus inköpt gemensamt som hon fortfarande står som ägare av halva. Nu vill hon att jag övertar bostadslånet även formellt och att jag registreras som ensam ägare av fastigheten. Hon ställer inga ekonomiska krav. Hur gör vi ?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Då din f.d. sambo inte ställer några ekonomiska krav förutom att du övertar hennes del av bostadslånet rekommenderar jag att hon ger dig sin andel i gåva. Formkraven för köp av fast egendom framgår av 4 kap 1 § jordabalken, se https://lagen.nu/1970:994#K4 Dessa formkrav gäller även vid gåva, 4 kap 29 § jordabalken. De krav som ställs upp är att ni ska upprätta en skriftlig handling, s.k. gåvobrev, som ska innehålla uppgifter om vilken fastighet som avses samt en förklaring att din f.d. sambo överlåter sin andel av fastigheten på dig. Istället för uppgift om köpeskilling anger ni att du övertar hennes betalningsansvar för bostadslånet. Både du och din f.d. sambo måste skriva under gåvoavtalet. För att du ska kunna söka lagfart på hela fastigheten måste även era underskrifter styrkas av två vittnen, 20 kap 7 § jordabalken.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Linda OlssonRådgivare