Överlåtelse av del i bostad.

Min mamma och jag står 50% var på lägenheten jag bor i. OM jag vill att hon ska stå på den till 100% hur gå man till väga?

Lawline svarar

Hej! Vad kul att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bostadsrätt eller hyresrätt?
Svaret på din fråga kan bli lite olika beroende på om bostaden är en hyresrätt eller en bostadsrätt. Om det är en hyresrätt så krävs att hyresvärden går med på att du överlåter dina 50 % till din mamma. Om hyresvärden skulle säga nej så kan du alltid vända dig till hyresnämnden för att få tillåtelse. Hyresnämnden ska då ge till tillstånd om det är en närstående som du varaktigt sammanbott med, vilka krav din mamma uppfyller.

Om det istället skulle röra sig om en bostadsrätt så krävs att din mamma köper ut din del ur fastigheten och att ni därefter skriver avtal på köpet.

Lycka till med allt!

Elin GustavssonRådgivare