Överlåtelse av bostadsrätt: vem står för kapitalvinstbeskattningen?

Hej!

Jag äger en bostadsrätt som jag köpte för 1. 350.000 då min hyresrätt ombildades. Jag har sedan utökat mina lån till 1.700.000 pga renovering, vilket jag alltså har lån på idag.

Försäljningspris på denna lägenhet enligt mäklare är minimum 2.500.000kr.

Min fästman flyttade tidigare in, och vi funderar på om han ska köpa halva lägenheten för enkelheten. Jag vill ju dock inte förlora de pengar jag har "vunnit" i och med att jag köpt den så billigt. Säljar jag den idag så går jag ju med nästan 1 miljon i vinst.

Köper han normalt in sig för halva det pris jag köpte för? Dvs 1.350.000/2= 675.000?

Eller får han köpa den för halva värdet den har idag, dvs ca 2.500.000/2= 1.250.000?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Svaret på hur det fungerar med överlåtelsen till marknadsvärde respektive till underpris kan vara tämligen komplicerat. I detta svar kommer jag att redogöra för konsekvenser för de val du beskriver i din frågeställning och undvika beräkningar och referenser till lagtext som kan komplicera saken. Vill du ha en mer djupgående analys om resonamanget bakom de konsekver som jag kommer att beskriva och relevanta lagrum är du välkommen att återkomma med följdfrågor.

Huruvida din fästman köper för halva ditt ursprungliga pris eller halva bostadsrättens marknadsvärde beror på vem som ni vill ska stå för skatten. Jag förklarar vad jag menar med detta:

Gör någon en viss kapitalvinst vid överlåtelse av bostadsrätten så beskattas överlåtaren.

- Köper din fästman bostadsrätten för halva ditt ursprungliga pris så gör du ingen kapitalvinst och betalar följaktligen ingen skatt. Säljer ni bostadsrätten vidare, emellertid, då ska var och en beskattas för sin del av vinsten, dvs 50%.

- Köper han, å andra sidan, för marknadspris, så gör du en kapitalvinst idag (dvs vid överlåtelsetidpunkten) och du ska beskattas för det idag. Säljer ni bostadsrätten vidare, låt oss anta att ni säljer till marknadspris 2.500.000, så blir det ingen kapitalvinst och följaktligen ingen skatt.

Sammanfattningsvis är det upp til er att bestämma priset. Indirekt, bestämmer ni på det viset också konsekvenserna för beskattningen.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga!

Ovan svar är vad som inryms inom vår gratisrådgivning, behöver du vidare rådgivning rekommenderar jag att du kontaktar någon av de specialiserade jurister Lawline samarbetar med. Du kan boka tid på ett kontor nära dig direkt via http://lawline.se/boka alt klicka på knappen till höger.

Med vänliga hälsningar,

Sotirios ApostolouRådgivare