FrågaSKATTERÄTTGåvoskatt23/08/2017

Överlåtelse av bostadsrätt beskattning

Kan min mor överlåta sin obelånade bostadsrätt till mig utan att det beskattas?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Överlåtelse kan vara försäljning, byte eller gåva av en bostadsrätt. Det betyder att äganderätten övergår till en annan person. Hur bostadsrätten kommer att beskattas beror helt enkelt på vad det handlar om för överlåtelse.

Om överlåtelsen sker genom försäljning ska din mor beskatta försäljningen genom inkomst av kapital (22%) Om bostadsrätten säljs i blandat fång, dvs. är att betrakta både som en försäljning och gåva genom att den säljs till underpris, ska detta också beskattas. Uträkning för detta hittar ni på skatteverkets hemsida.

Gåvoskatt är inte aktuell i Sverige. Om din mor ger bort bostaden som en gåva till dig är det att betrakta som skattefritt enligt 8:2 i inkomstskattelagen (IL).

Mer information hittar ni här: https://www.skatteverket.se/download/18.15532c7b1442f256bae8afe/1395062581253/32113.pdf

Jag hoppas att du fått svar på din fråga, lycka till!

Med vänlig hälsning,

Nathalie ByströmRådgivare