Överlåtelse av bostadsrätt

Hur gör man enklast för att överlåta en bostadsrätt från förälder till barn? Föräldern skall inom kort placeras på demensboende. Är det tillåtet att ge bort en bostadsrätt innan inskrivning på hem?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga,

Det är fullt tillåtet att överlåta en bostadsrätt från en förälder till ett barn. Dock finns vissa ett par saker som är viktiga att tänka på när man företar en sådan handling.

Vad som först och främst bör beaktas vid en gåva av en bostadsrätt är reglerna som framgår av 6 kapitlet bostadsrättslagen. Den kan ni för referens hitta: https://lagen.nu/1991:614#K6.

I lagens första paragraf kan man läsa att endast den som blivit antagen av bostadsrättsföreningen får utöva bostadsrätten. Detta kan man ansöka om och brukar inte vara något problem så länge personen i fråga uppfyller de krav som normalt sätt ställs (t.ex. ordnad ekonomi).
Vidare kan man i 4 paragrafen utläsa att överlåtelseavtalet har vissa formkrav. Bland annat måste både säljaren och köparen skriva under avtalet. I detta fall blir det alltså både föräldrarna och barnet. Vidare måste avtalet innehålla uppgift om vilken lägenhet som avses och vilket pris som gäller, vilket i detta fall skulle vara noll.

Om formkraven gällande avtalet uppfylls och så länge barnet i fråga blir godkänt av föreningen bör överlåtelsen inte orsaka några problem.

Hoppas detta svarade på er fråga.

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare