Överlåtelse av bostadshyreskontrakt

Vid en förfrågan till min hyresvärd om det fanns eventuella möjligheter att överlåta hyreskontraktet till min dotter.Vi har bott tillsammans i lägenheten i drygt tre år,fick jag till svar att jag skulle fylla i en ansökan som de skulle ta ställning till. Det gjordes även en besiktning av lägenheten. Jag fick efter någon vecka ett brev,där de

sa att överlåtelsen ej kunde godkännas eftersom " vi inte ( jag och min dotter ) bott tillsammans "

Vilket inte stämmer. Jag uppmanades att skriva under en uppsägning av kontraktet annars skulle jag bli uppsagd efter tre månader. Att det hela var ett missförstånd och att min förfrågan blev till en ansökan,

hade man ingen förståelse för. Hyresnämnden har avskrivit ärendet pga. att hyresvärden inte vill medla. Vad ska vi göra ??

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Överlåtelse av hyresrätt sker i ert fall enligt jordabalken (JB) 12 kap. 34 §till en närstående som du varaktigt har sammanbott med. Om ni har delat hushållsgemenskap i drygt tre år borde det i normala fall uppfylla bestämmelsens krav. Därtill krävs att du har för avsikt att lämna lägenheten och inte bo kvar. Att hyresnämnden har avskrivit ärendet låter märkligt då tvisten är av sådan typ att den ska avgöras av nämnden om förlikning inte kommer till stånd, se lag om arrendenämnder och hyresnämnder 12 § 3 st. Det är lite spekulation från min sida, men möjligen kan det ha blivit fel pga den mänskliga faktorn och ni skulle kunna skicka in en ny ansökan till hyresnämnden och göra ett nytt försök.

Angående uppsägning har hyresvärden inga rättsliga möjligheter att uppmana till uppsägning av kontraktet på det sätt som skett. Skulle du göra det går möjligheten att överlåta hyreskontraktet förlorad. Hyresvärden kan överhuvudtaget inte säga upp kontraktet och tvinga er att lämna lägenheten om inte någon punkt i JB 12 kap. 46 §är tillämplig. Om ni inte har misskött lägenheten eller på annat sätt brutit mot någon bestämmelse i kontraktet borde er rätt att bo kvar inte sväva i fara.

Jag hoppas att svaret är er till hjälp.

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare