Överlåtelse av andel i bostadsrätt genom gåvobrev

Min pappa äger 33% av min och min mans lägenhet. Anledningen till det är att han stod som medlånetagare. Kan min pappa ge sin andel till oss som ett gåvobrev så vi kan ta över alla lånen på lägenheten?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag utgår i mitt svar från att du och din man bor i en bostadsrättslägenhet och att du är intresserad av att veta om det går att överlåta en andel i bostadsrätten genom ett gåvobrev. Regler om hur du får överlåta en bostadsrätt finns i bostadsrättslagen (här). Din pappa kan överlåta sin andel till er genom ett skriftligt avtal som ni skriver under alla tre (6 kap. 4 § bostadsrättslagen).

Eftersom du och din man ska ta över lånen på lägenheten är det viktigt att lägenhetsöverlåtelsen också blir giltig i förhållande till tredje man. Med tredje man menas eventuella parter utanför det avtalsförhållande som gäller mellan dig, din man och din pappa, exempelvis er långivare. För att överlåtelsen ska bli giltig mot tredje man krävs det att ni underrättar er bostadsrättsförening om att bostadsrätten nu helägs av din och din man. Om du och din man redan är medlemmar i bostadsrättsföreningen behöver ni inte ansöka om ett nytt medlemskap.

Ni kan skriva ett eget gåvobrev eller använda er av en färdig avtalsmall. Om ni väljer att skriva ett eget gåvobrev är det viktigt att det är skriftligt, att alla era underskrifter finns på brevet samt att det innehåller uppgift om vilken lägenhet och hur stor andel gåvobrevet gäller för. Det är möjligt att er bostadsrättsförening har färdiga avtalsmallar, annars finns de att hitta exempelvis på HSB:s hemsida (här).

Hoppas du fick svar på din fråga, om du har fler frågor är du välkommen att höra av dig till oss på Lawline igen!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare