FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt31/07/2015

Överlåta fastighet till barn

Hej.

Jag vill skriva halva min sommarstuga på min dotter.hur måste vi göra.

Mvh.Karin Norell

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Den som är ägare till en fastighet måste ha lagfart på fastigheten. Om du vill skriva över fastigheten på din dotter måste din dotter således ansöka om lagfart och därigenom bli lagfaren ägare till fastigheten.

För att kunna ansöka krävs bland annat en överlåtelsehandling. Du måste därför upprätta ett gåvobrev som både du och din dotter skriver under. I gåvobrevet kan ni ange villkoren för överlåtelsen och till exempel ange om din dotter ska överta lån eller liknande. Ett tips är att gå in på lantmäteriets hemsida, där det finns handledning som anger vilka uppgifter gåvobrevet ska innehålla.

Tveka inte att höra av dig om du har ytterligare frågor.

Bästa hälsningar,

Viktor FribergRådgivare